با اجرای فاز نخست فیلترینگ هوشمند در یکی از شبکه‌های اجتماعی همواره این سؤال مطرح است که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، فیلتر می‌ماند یا هوشمندانه فیلتر می‌شود.
با گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی که متأسفانه حدود 60 درصد آن محتوای خارجی است، گاه صفحه‌هایی مجرمانه و مغایر با فرهنگ کشور باز می‌شد که تشکیل کمیته فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در دستور کار، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه قرار گرفت و چندین شبکه اجتماعی مسدود شد.

اما به گفته یکی از افراد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، در این کارگروه نگرش فیلترینگ وجود نداشت و کارگروه تلاش می‌کرد فقط صفحه مجرمانه را فیلتر کند اما از نظر زیرساخت این کار مقدور نبود و به همین خاطر مجبور می‌شدیم تمام سایت را فیلتر کنیم.
 
به این ترتیب با مسدود شدن شبکه اجتماعی مطالب مفید و علمی و مورد استفاده کاربران هم مسدود می‌شد و امکان انتقال اطلاعات و این محتواها به کاربران از دست می‌رفت. اما وزیر ارتباطات بارها بر این موضوع تأکید داشت که باید به سیاست فیلترینگ چارچوب دهیم که فقط بخش‌هایی که از نظر اخلاقی نامناسب است، در آن کمیته فیلتر شود و بقیه موارد که از نظر علمی مورد استفاده کاربران قرار دارد، باقی بماند.
 
سرانجام چالش‌های در این زمینه موجب شد تا بحث فیلترینگ هوشمند مطرح شود و به این ترتیب تنها صفحات مجرمانه سایت‌های اجتماعی فیلتر شود.
 
این فیلترینگ که در سه فاز در دستور کار قرار گرفته بود، فاز نخست آن چند روز پیش در یکی از شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و در حالی که با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند انتظار می‌رفت نگرانی در مورد فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی موبایل از بین برود، وزیر ارتباطات چند روز پیش گفت: با اجرای این طرح قرار نیست شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های از پیش فیلتر شده قابل دسترسی شود، چرا که فیلترینگ این شبکه‌ها در دولت‌های گذشته بوده و شبکه‌هایی که در حال فعالیت در دولت جدید هستند، فیلتر نمی‌شود.
 
حال با توجه به گفته‌های وی می‌توان نتیجه گرفت که گویا شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، فیلتر می‌ماند و گره کور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تنها به دست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه باز می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران